Mini logo

Gamle browsere.

Oplev internettet sikrere og hurtigere med den nye browser. Vi har optimeret MINI til morgendagens krav til tilgængelighed.
Læs mere her
Tip: Du surfer altid opdateret med din smartphone.

Opdater din browser
Bestil prøvetur

ET VELKENDT DILEMMA.

Året er 1957, og efterkrigstidens Suezkrise har sendt brændstofpriserne voldsomt i vejret. Mange begynder derfor at indse, at samtidens store benzin- og dieselslugende køretøjer næppe er vejen frem.

EN BIL FOR ALLE.

I lyset af Suezkrisen beslutter Sir Leonard Lord fra ’The Morris Company’ sig for at udfordre sin dygtigste ingeniør, Alec Issigonis. Han beder Alec om at designe en lille, benzinøkonomisk bil med plads til fire voksne, som de fleste har råd til. Alec Issigonis sætter sig til tegnebrættet. Med en vision om at samle flest mulige funktioner på mindst mulig plads designer Alec Issigonis en bil, der hurtigt viser sig at blive en milepæl i bilhistorien.

HJULET GENOPFUNDET.

Issigonis får to banebrydende idéer: at placere hjulene helt ude i hjørnerne af bilen og at tværstille motoren. Dermed bliver kabinen i den lille bil meget mere rummelig, end størrelsen umiddelbart antyder. Som en ekstra bonus gør det samtidig bilen fantastisk stabil, selv når den kører gennem meget skarpe kurver. Da den første MINI præsenteres i 1959, er det for en måbende omverden. Ingen har nogensinde set noget lignende, og de fleste er temmelig forvirrede. Hvad er dette for en bil?

FRIHED TIL FOLKET.

Folk indser hurtigt, at MINI ikke er som nogen andre biler. Her er en bil i klassisk engelsk stil til en overkommelig pris i en lille og underholdende indpakning. MINI bliver på kort tid symbolet på frihed og spontanitet – ja selve essensen af ’de glade 60’ere’.

KULTURFÆNOMEN.

Noget af det bemærkelsesværdige ved MINIs pludselige popularitet er, at den er umulig at sætte i bås. MINI er populær i alle samfundslag, en mønsterbryder, der gør op med de traditionelle klasseskel i bilernes verden. Fra hipsteren til mælkemanden, fra rockstjerner til adelige, fra rallykørere til husmødre – alle tager MINI til sig. Den bliver synonym med mobilitet, sjov og frihed for enhver.

GREB OG GODE TAKTER.

Som en overraskende sidegevinst viser Alecs mange pladsbesparende design sig samtidig at give MINIen helt uovertrufne køreegenskaber. Hjulenes placering helt ude i hjørnerne af bilen giver MINIen en bred, gokart-lignende undervogn. Og den kører som en gokart! Den har gokartens hurtige og stabile styreegenskaber, bl.a. fordi placeringen af den tværstillede motor holder vægten på forhjulene og giver MINIen en fantastisk balance og et fantastisk vejgreb.

EN RACER BLEV FØDT.

I 1961 får den legendariske engelske racerkører John Cooper for første gang fingrene i den lille, ydmyge bil. Han udstyrer sin MINI med en stærkere motor og kraftigere bremser, og med nogle få yderligere tuninggreb har Classic MINI Cooper 997 set dagens lys. En rallyracer af rang er pludselig kommet til verden …

DAVID OG GOLIAT.

Der går ikke lang tid, før den lille, vævre Classic MINI udkonkurrerer de langt større og stærkere, men også mindre agile sedaner. Classic MINI høster den ene sejr efter den anden i stort set alle internationale motorsportsløb – herunder tre 1.-pladser ved det prestigefyldte Monte Carlo Rally i årene 1964-1967.

BARE ’DIG’-LIG.

MINI er ikke alene komfortabel og overraskende let at køre. For mange ejere bliver den også lynhurtigt en slags forlængelse af dem selv. Et dynamisk alter ego, der altid er med på lidt spontant sjov i gaden.

EN ARBEJDSHEST.

I 1969 er der allerede blevet solgt mere end to millioner MINIer verden over. Nye modeller introduceres og er med til at øge populariteten yderligere, bl.a. en pickup- og stationcarudgave. Fællesnævneren for dem alle er, at de er utrolig slidstærke og pålidelige. Uanset om folk bruger deres MINI til rally eller til daglige ærinder, ved de, at bilen er til at stole på. Og den bringer smilet frem på folks læber, hvor de end kommer frem.

EUROPEAN CAR OF THE CENTURY.

Vi spoler hurtigt frem til 1999, hvor MINI igen skriver historie. Der er nu solgt fem millioner Classic MINI på verdensplan. Et panel bestående af 130 internationale motorjournalister har samstemmende kåret MINI som ’European Car of the Century’. Den eneste bilmodel, der nogensinde har høstet flere stemmer til denne globale titel, er Fords Model T!

EVOLUTIONEN FORTSÆTTER.

I oktober 1999 ruller den sidste Classic MINI af samlebåndene, og modelkonceptet New MINI afsløres ved Paris Auto Show. Alle kan se, at her er en typisk MINI med masser af charme og personlighed. Men det er også tydeligt for enhver, at modellen har ’fået en solid dosis steroider’. 

Klik på nedenstående link for at få flere detaljer om designprocessen bag enhver New MINI.

MERE END BARE EN BIL.

I 2003 bliver MINI kåret som Årets Bil i Nordamerika (North American Car of the Year). Hverken bilentusiaster eller menigmand kan stå for MINIs charme. Den vækker opsigt og spreder smil og begejstring overalt. Nye MINI ejere opdager hurtigt, at dette er en bil langt ud over det sædvanlige. Sjov at køre og umulig ikke at elske. Mange ejere personificerer deres MINI og begynder at danne klubber over hele landet.

MERE ILTER END NOGENSINDE FØR.

New MINI er gjort af det samme stof som alle MINIer før den. Den står ikke i skyggen af nogen og har masser af kraft. MINI er tilbage på sejrskurs på alverdens racerbaner med topmoderne præstationer og masser af passion for racing – både i WRC og Dakar Rally i ørkenen og på grusveje.

EN MINI TIL ENHVER.

Lige siden MINI Hatch rullede ud på de amerikanske landeveje for første gang i 2002, er efterspørgslen steget. Og der er kommet flere modeller til. Den voksende MINI familie inkluderer nu ALL4 firehjulstræk. Tre modeller med flere sæder og fire døre. Sjælfulde two-seaters til ’topløs kørsel’. Og masser af sofistikeret teknologi og highend-interiør til at gøre oplevelsen endnu sjovere.

Dansk Design

MINI's danske designchef Anders Warming modtog Designrådets Pris 2015.

”Prisen gives for hans livsværk, hvori mange fremragende designs indgår – fra BMW Z4 til MINI Clubman. Anders Warmings designs er fremtidsorienterede og har været normdannende for den stærkt skulpturelle og organiske stil, der har præget bildesign de seneste 15 år”.

Anders Warming var MINI designchef fra 2010 til juli 2016.

DE NÆSTE 50 ÅR?

MINI er et fænomen. Tidløs. Elegant. Et fysisk bevis på, at god benzinøkonomi, endeløse indretningsmuligheder, superhurtig og skarp styring og en flabet personlighed er eviggyldige kvaliteter. Med MINI Clubman og vildbassen John Cooper Works Hatch 3 dørs som de seneste tilføjelser til MINI familien er det tydeligt, at der fortsat er grænser, der kan flyttes, og nye horisonter, der kan jages.